نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
247
-
الف
+

هنرمندان افغانستان، ایران و تاجیکستان که در سال 1402 آسمانی شدند+ تصاویر

در این گزارش یادی کردیم از هنرمندان افغانستان ،ایران و تاجیکستان که در سال 1402 دار فانی را وداع گفتند.

به گزارش آی فیلم 2، این روزها که به پایان سال و رسیدن سال نو نزدیک می شویم، یاد درگذشتگان هنری و فرهنگی ایران و افغانستان بیشتر زنده می‌شود؛ هنرمندانی که در تیاتر، سینما و تلویزیون جایگاه به خصوصی داشتند و اکنون جای خالی بسیاری از آن‌ها دیگر پرشدنی نیست.

سال 1402 خورشیدی هنرمندان بسياری از بین جامعه‌ هنری افغانستان، ایران و تاجیکستان دار فانی را وداع گفتند.

در این گزارش تلاش کردیم تا در آستانه سال جدید، نام و خاطره هنرمندانی که در سال 1402 خورشیدی درگذشته‌اند را زنده نگهداریم:

الفت آهنگ 

الفت آهنگ

«الفت آهنگ»، موسیقی دان و آوازخوان مشهور افغانستان یکشنبه‌شب 27 حوت(اسفند) سال 1402 بر اثر بیماری درگذشت.

«قیس الفت» هنرمند سرشناس افغانستان در شبکه‌های اجتماعی درگذشت پدرش را تایید کرده است.

مرحوم آهنگ در سال 1333 در کوچه خرابات کابل به‌دنیا آمد.

نخستین استاد موسیقی مرحوم «الفت آهنگ»، استاد «سرآهنگ» بود و وی پس از آن در هند به مدت 12 سال به فراگیری موسیقی در نزد استاد «منور علی‌ خان» و «پندت امرنات خان» رفت.

زنده یاد «الفت آهنگ» که به زبان‌های پشتو و فارسی آواز می خواند، در کارنامه موسیقی خود بیش از 600 آهنگ دارد و برای بسیاری از آوازخوان‌های مشهور افغانستان آهنگ تهیه کرده است.

گفتنی است که به پاس فعالیت‌های استاد الفت آهنگ برای موسیقی افغانستان در سال 1398 از سوی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، مدال «میرمسجدی خان» اعطا شد.

عبدالاحمد خاکسار

عبدالاحمد خاکسار

«عبدالاحمد خاکسار»، سینماگر و بازیگر تیاتر افغانستان 29 اسد(مرداد) در شفاخانه‌ای در شهر کابل درگذشت.

زنده یاد خاکسار، فارغ التحصل رشته ادبیات زبان فارسی بود که در کنار بازیگری، از چندین سال به این‌سو در یک مکتب به سمت آموزگاری نیز اشتغال داشت.

این هنرمند که بیش از چهل سال در بخش تیاتر و سینمای افغانستان خدمت کرده بود در بیش از 50 فلم تلویزیونی، چهار فلم سینمایی در نقش‌های مختلف بازی کرده است.

محمدشاه واصف باختری

واصف شاه باختری

«محمدشاه واصف باختری»، شاعر، نویسنده و مترجم شناخته‌شده‌ افغانستان و پژوهشگر حوزه‌ زبان و ادبیات زبان فارسی در تاریخ 28 سرطان (تیر) به عمر 81 سالگی درگذشت.

«محمد شاه واصف باختری»، از شاعران فارسی‌زبان به نام افغانستان در جوزای(خرداد) 1321 در بلخ زاده شد.

وی در سال1345 لیسانس زبان و ادبیات فارسی دری را از دانشگاه کابل به دست آورد و مدتی ویراستار کتاب‌های درسی وزارت تعلیم و تربیه افغاستان بود.

زنده یاد باختری در سال 1354 گواهینامه ماستری خود را در آموزش و پرورش از دانشگاه کلمبیای شهر نیویورک به دست آورد.

او از سال 1346 تا سال1375 عضو ریاست دارالتالیف، مدیر مسئول مجله «ژوندون» ارگان نشراتی انجمن نویسندگان افغانستان و دبیر بخش شعر آن انجمن بود.

آتیلا پسیانی

آتیلا پسیانی

«آتیلا پسیانی» بازیگر مشهور و پرکار تلویزیون ایران روز جمعه 14 میزان(مهر) 1402 در سن 66 سالگی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم پسیانی از جمله شخصیت های برجسته تلویزیون و سینمای ایران است که در بسیاری از فلم و سریال های پخش شده شبکه آی فیلم2 همچون «آرام می گیریم»، «یه تیکه زمین»، «چاردیواری»، «مدینه»، «زیر تیغ»، «با خانمان»، «راه بی پایان»، «گم گشته»، ««سیمرغ»، «مرضیه»، «بچه ها نگاه می کنند»، «پرده نشین»، «زیر پای مادر»، «کشیک قلب»، «پوست سرخ» و «انقلاب زیبا» هنر نمایی کرده است.

او همچنین در فلم‌هایی چون «نیمه‌ پنهان»، «آتش‌بس 1 و 2»، «حس پنهان»، «در امتداد شهر»، «تلفن همراه رئیس جمهور»، «پل چوبی» و...  به نقش‌ آفرینی پرداخته‌ است.

لازم به ذکر است مرحوم پسیانی فرزند زنده یاد «جمیله شیخی» بازیگر سرشناس سریال های خاطره انگیز دهه های شصت و هفتاد تلویزیون همچون «پدر سالار» و «پس از باران» می باشد.

پروانه معصومی

پروانه مصومی

«سکینه کبودرآهنگی» بازیگر سینما و تلویزیون ایران که با نام هنری «پروانه معصومی» شناخته می‌شد در تاریخ 6 قوس (آذر) 1402به عمر 79 سالگی بر اثر عفونت ریوی دار فانی را وداع گفت.

این بانوی هنرمند ایرانی در تاریخ 11 حوت (اسفند) سال 1323 در تهران متولد شد.

وی تحصیلاتش را در دانشکده‌ زبان‌های خارجی دانشگاه شهید بهشتی به اتمام رساند و در سال 1350 با ایفای نقش در فلم کوتاه «سفر» قدم به عرصه‎ تصویر گذاشت.

اولین تجربه جدی پروانه معصومی بعد از انقلاب اسلامی ایران مربوط به سال 1363 و بازی در فلم «گلهای داوودی» ساخته «رسول صدعاملی» است که با بازیگرانی چون «داوود رشیدی»، «جمشید مشایخی»، «بیژن امکانیان» و… همبازی بود.

سریال «کوچک جنگلی» به کارگردانی «بهروز افخمی» در سال 66 اولین تجربه بازیگر پروانه معصومی در دنیای تلویزیون بود که در نقش جواهر در این سریال ایفای نقش کرد اما بازی در سریال« امام علی (ع)» نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او می باشد.

«پلیس جوان»، «تا صبح»، «یوسف پیامبر (ع)»، «ماه عسل»، «ملکوت»، «راز پنهان»، «مینو» و فلمهایی چون «ناخدا خورشید»، «ملاقات»، «سال‌های خاکستری»، «مسافر ری»، «وعده‎ دیدار»، «سفر به هیدالو» و «ساکن خانه‎ چوبی» از دیگر آثاری می باشد که زنده یاد معصومی در آن ها به نقش‌آفرینی پرداخته‌ است.

از جمله افتخارات این هنرمند، می‌توان به دریافت لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فلم‌های «گل‌های داوودی» (1363)، «شکوه زندگی» (1366) و «جهیزیه‌ برای رباب» (1366) اشاره کرد.

فردوس کاویانی

فردوس کاویانی

 «فردوس کاویانی» بازیگر پیشکسوت تیاتر، سینما و تلویزیون ایران نهم ماه میزان(مهر) پس از تحمل یک دوره سخت و طولانی بیماری به عمر 82 سالگی چشم از جهان فرو بست.

این هنرمند ایرانی در سال های اخیر با بیماری «پارکینسون» دست و پنجه نرم می کرد.

«فردوس کاویانی» بازی در تیاتر را از سال 1340 و بازی در سینما را از سال 1349 آغاز کرد.

این بازیگر با سابقه با ایفای نقش در سریال «همسران» به شهرت رسید.

وی همچنین در سریال هایی چون «مش خیرالله صندوقچه اسرار»، «هفت سین»، «مدرسه ما»، «شبی از شب ها»، «باران عشق»، «تفنگ سرپر»، «قصه های پدر و پسر»، «آئینه»، «پرانتز باز»، «محله بهداشت»، «محله برو و بیا»،  «آژانس دوستی»، «پشت کوه های بلند» و «هفت سین» به ایفای نقش پرداخته است.

زنده یاد کاویانی در فلم های سینمایی چون «اجاره نشین ها»،«سگ کشی»، «نارنجی پوش»، «میکس»، «کلانتری غیرانتفاعی»، «بانو»، «ساوالان»، «هامون»، «در مسیر تندباد»، «همه دختران من»، «سایه خیال»، «اجاره نشین ها»، «شهر قصه» و «آن سفر کرده» هنرنمایی کرده است.

کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد

«کیومرث پوراحمد» کارگردان مطرح سینما و تلویزیون ایران 16 حمل (فروردین) ماه درگذشت‌.

«کیومرث پوراحمد» کارگردان، فلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و تدوین‌گر سینما و تلویزیون، دانش‌آموخته رشته کارگردانی متولد سال 1328 در اصفهان بود.

زنده یاد پوراحمد دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما بود که فعالیت حرفوی خود را با نوشتن نقد سینمایی آغاز کرد اما با دستیاری در مجموعه تلویزیونی «آتش بدون دود» (1353) به کارگردانی «نادر ابراهیمی»، به طور عملی وارد عرصه تلویزیون شد.

پوراحمد از ابتدا علاقه خاصی به ژانر کودک نشان داد و اولین تجربه نویسندگی حرفوی او برای فلم سینمایی «قصه خیابان دراز» به کارگردانی «ناصر تقوایی» بود.

وی با اقتباس از «رمان هوشنگ مرادی کرمانی» به نام «قصه‌های مجید» مجموعه‌ای تلویزیونی با همین نام را کارگردانی کرد و همین مجموعه پوراحمد را به شهرت رسانید.

از جمله افتخارات این کارگردان نام‌ آشنای ایرانی می‌توان به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردان جشنواره فیلم فجر سال 1374 برای فلم «خواهران غریب» و نیز تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فلمنامه از یازدهمین جشن خانه سینما برای فلم «اتوبوس شب» اشاره کرد.

از جمله مهم‌ترین آثار این زنده یاد پوراحمد در سمت کارگردانی می توان به فلم های «باران»، «بی بی چلچله»، «آلبوم تمبر»، «گاویار»، «لنگرگاه»، «شکار خاموش»، «صبح روز بعد»، «سفرنامه شیراز»، «نان و شعر»، «به خاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «گل یخ»‏، «نوک برج»، «اتوبوس شب»، «تیغ و ترمه» و سریال های «پرانتز باز» و «سرنخ» اشاره کرد.

فخری خوروش

فخری خوروش

«فخری خوروش» از هنرپیشه های سینما و تیاتر ایران نیز در سال 1402 به عمر 94 سالگی در آمریکا درگذشت.

فخری خوروش نخستین تجربه بازیگری در سینما را در سال ۱۳۳۴ خورشیدی با بازی در فلم «برای تو» به کارگردانی «صادق بهرامی» کسب کرد و پس از آن در آثار متعدد سینمایی و صحنه‌ای حضور پیدا کرد.

تثبیت جایگاه سینمایی فخری خوروش با بازی در فلم «آقای هالو» داریوش مهرجویی رقم خورد؛ نقشی که فخری خوروش با وجود پیشنهادهای مشابه آن نقش، پاسخ منفی داد.

«امام علی»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «خانه ای در تاریکی»، «کت جادویی»، «روشن تر از خاموشی»، «حامی»، «فرمان» و «دایره تردید» از مهم ترین آثار تلویزیونی زنده یاد «فخری خوروش» می باشد.

فخری خوروش از سال ۱۳۸۵ خورشیدی در آمریکا اقامت داشت.

در سال ۲۰۱۰ در سومین دوره جشنواره «فلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو» از فخری خوروش برای ۵۰ سال فعالیت هنری تقدیر شد.

بیتا فرهی

بیتا فرهی

 «بیتا فرهی» بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون ایران پس از مدتی درگیری با عوارض بیماری ریوی 4 قوس (آذر) دارفانی را وداع گفت.

«بیتا فرهی» متولد 1 حمل(فروردین) سال 1337 در تهران بود.

وی در سال 1359 در رشته هنر فارغ التحصیل شده و در سن 31 سالگی برای اولین بار با بازی در فلم «هامون» به کارگردانی زنده یاد «داریوش مهرجویی» مقابل کمره (دوربین) رفت.

این هنرمند ایرانی سال 1379 برای بازی در سریال «ولایت عشق» ساخته «مهدی فخیم زاده» در نقش «آذردخت» در قاب تلویزیون دیده شد.

سریال های «پدر خاک»، «طلسم شدگان»، «سرزمین کهن»، «ایراندخت»، «از یادها رفته» و فلم های «بانو»، «کیمیا»، «خون بازی»، «پارک وی»، «خانه‌ای روی آب»، «شیرین»، «شیش و بش»، «دوران عاشقی»، «برادرم خسرو»، «لامینور»و …  از جمله آثاری است که زنده یاد فرهی در آن ها به ایفای نقش پرداخته بود.

اکبر قدمی

اکبر قدمی

«اکبر قدمی» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران در تاریخ 26  میزان (مهر) سال روان پس از تحمل یک دوره بیماری از دنیا رفت.

«اکبر قدمی» زاده 12 حمل (فروردین) ماه 1330 بود که کار بازیگری را از سال 1356 با سریال تلویزیونی «تلاش» آغاز کرد.

این هنرمند ایرانی در سریال های «سربداران»، «مزد ترس»، «پدرسالار»، «شیخ مفید»، «به رنگ صدف»، «دبیرستان خضراء»، «کیف انگلیسی»، «چراغ‌های خاموش»، «کارآگاه شمسی و دستیارش مادام»، «پلیس جوان»، «خواب و بیدار»، «هنگامه»، «سایه آفتاب»، «روشنایی‌های شهر»، «شهریار»، «مرد هزارچهره» و «خانه بی‌پرنده» به ایفای نقش پرداخته بود.

زنده یاد قدمی همچنین در فلم های «رؤیای خیس»، «جایی برای زندگی»، «برگ برنده»، «لانه عقاب‌ها»، «مرد عوضی»، «ارابه مرگ»، «طوفان»، «شیخ مفید»، «حسرت»، «روز شیطان»، «مجسمه»، «مسافران»، «تحفه‌ها» نیز بازی کرده است.

حسام محمودی

حسام محمودی

«حسام محمودی» بازیگر جوان سینما و تلویزیون ایران 12 ثور (اردیبهشت) 1402 بر اثر ایست قلبی به عمر 37 سالگی درگذشت. 

زنده یاد محمودی اول حمل (فروردین) سال 1365 در تهران به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی در مقطع لیسانس و همچنین ماستری (کارشناسی ارشد) در رشته کارگردانی بود.

وی بازیگری را در سال 1391 با فلم سینمایی «خسته نباشید» به کارگردانی «افشین هاشمی» و «محسن قرایی» آغاز کرد.

این بازیگر جوان ایرانی در سریال های تلویزیونی «گاهی به پشت سر نگاه کن»، «زعفرانی»، «شکوه یک زندگی»، «سایه بان»، «لحظه گرگ و میش»، «دل دار»، «باخانمان»، «کلبه ای در مه»، «نوار زرد2» و «سوران» نیز حضور داشت.

«غریب»، «عطرآلود»، «رمانتیسم عماد و طوبا»، «آستیگمات»، «سد معبر»، «مرگ ماهی»، «امروز»، «حق سکوت»، «مردن به وقت شهریور» و «شب بیرون» از فلم‌های سینمایی این بازیگر بود.

داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی کارگردان پرآوازه ایرانی 22 میزان(مهر) سال 1402 در خانه ویلایی خود در مشکین‌دشت به قتل رسید.

مهرجویی متولد 17 قوس (آذر) ماه ۱۳۱۸ در تهران بود. او از بنیان‌گذاران کانون سینماگران پیشرو و یکی از فلم‌سازان برجستۀ ایران و از چهره‌های اصلی موج نوی سینمای ایران به‌شمار می‌رفت.

مهرجویی بعلاوه بر فعالیت در سینما، به نوشتن رمان و ترجمه نیز مصروف بود.

از آثار این کارگردان می‌توان به «هامون»، «دایره مینا»، «اجاره نشین‌ها»، «سارا»، «پری»، «لیلا»، «مهمان مامان»، «سنتوری»، «نارنجی پوش» و «لامینور» اشاره کرد.

ناصر طهماسب

ناصر طهماسب

«ناصر طهماسب» دوبلور، بازیگر و نویسنده اهل ایران بود که در 1 جدی (دی) 1402 بر اثر سکته مغزی درگذشت.

ناصر طهماسب در 24 قوس (آذر) 1318 در تهران دیده به جهان گشود.

زنده یاد طهماسب دوبله را به‌صورت حرفوی از سال 1340 آغاز و تا شش دهه در این حرفه فعالیت کرد. او افزون بر گویندگی نقش های اول، در فلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی زیادی به عنوان مدیر دوبلاژ و سرپرست گویندگان فعالیت داشته است.

وی به عنوان استاد تیپ سازی در دوبله شناخته می شد که می توانست با صدای منحصر به فرد خود، به جای شخصیت های مختلف با لحنی متفاوت صحبت کند.

نخستین تجربه بازیگری او در فلم «راه دوم» بوده است. همچنین این هنرمند ایرانی در سریال «مرگ تدریجی یک رویا» و فلم سینمایی «من مادر هستم» ساخته «فریدون جیرانی» بازی کرده است.

صدای این دوبلور فقید در «دایی جان ناپلئون» به جای شخصیت «آقاجان» و سریال «هزار دستان» به جای شخصیت ابوالفتح «علی نصیریان» از برجسته‌ترین کارهای او می باشد.

گویندگی در فلم های «هفت»، «دیوانه از قفس پرید»، «برکینگ بد»، «دختر خداحافظی»، «پاپیون»، «بربادرفته»، «محمد رسول‌الله» و  «سوته‌دلان» ساخته «علی حاتمی» نمونه‌هایی از آثار او در دوبله است.

همچنین او گویندگی نقش هایی را در سریال های تلویزیونی مانند در «برابر باد،»،  «ارتش سری»، «دایی‌جان ناپلئون»، «هزاردستان»، «یوگی و دوستان» را بر عهده داشته است.

ازجمله مستندهایی که طهماسب گویندگی آنها را بر عهده داشته است می‌توان به «در برابر طوفان»، «طیب»، «روایت رهبری»، «رمز و راز ملکه» و «خارج از دید» اشاره کرد.

آرش میراحمدی 

آرش امیراحمدی

«سیدآرش میراحمدی» بازیگر ایرانی در 28 سنبله (شهریور) 1402 به علت سرطان لوزالمعده درگذشت.

میراحمدی متولد 4 سرطان (تیر) 1350 بود.

از برجسته‌ترین آثار او می‌توان به بازیگری در «خنده بازار»، «محله گل و بلبل» و «بچه‌محل» اشاره کرد.

میراحمدی دانش‌آموخته کارشناسی هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. او علاوه بر بازیگری، کار نویسندگی و کارگردانی هم می‌کرد. وی کار هنری خود را با برنامه نوروز 72 با «علی عمرانی» و «مهران مدیری» آغاز کرد.

پردیس افکاری

پردیس افکاری

«پردیس افكاری» پس از مدت ها مبارزه با بیماری سرطان در تاریخ 3 حوت (اسفند) 1402 درگذشت.

افکاری در 23 سنبله (شهریور) سال 1347 خورشیدی در تهران متولد شد و تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس رشته بازیگری و كارگردانی ادامه داد.

او در مدت حضور خود در تلویزیون علاوه بر بازی در سریال‌های «فكر پلید» و «طریق عشق»، در برنامه‌های عروسكی «بزبز قندی» و «هادی و هدی» به‌عنوان بازیگردان عروسكی نیز به فعالیت پرداخت.

افکاری در  سریال های تلویزیونی مانند «خسته دلان»، «درمسیر زاینده‌ رود»، «پنج کیلومتر تا بهشت» و چندین فیلم سینمایی مانند «گیرنده»، «قلاده‌های طلا»، «کیفر»، «برخورد»، «ضربه آخر»، «دخترک کنار مرداب»، «شاخه‌های بید»، «شور شیری»، «پنجاه روز التهاب» ایفای نقش کرده بود.

دولتمند خال اف

دولتمند خال اف

«دولتمند خال اف» موسیقی‌دان، نوازنده و خواننده سرشناس تاجیکستان 29 ماه دلو(بهمن) 1402 به عمر 74 سالگی دارفانی را وداع گفت.

وی در سال 1971 از دپارتمان موسیقی و آواز موسسه دولتی هنر تاجیکستان به نام «تورسون زاده» فارغ التحصیل شده بود و سپس به آکادمی تیاتر و موسیقی شهر کولاب رفت.

این هنرمند پیشکسوت تاجیکستانی در 20 جولای 1989 با تصمیم دولت تاجیکستان گروه دولتی «فلک» را تاسیس کرده بود و از مروجان بزرگ هنر سبک کوهستان در تاجیکستان بود.

وی استاد موسیقی محلی جنوب تاجیکستان تحت نام «فلک» بود و در نواختن «دوتار»، «قیچک» و «سه‌تار» از سازهای مشهور این منطقه شهره بود.

زنده یاد خال اُف در پیشرفت موسیقی بی نظیر مردم تاجیکستان نقش به سزایی داشته و در طول فعالیت خود، بیش از 150 سفر هنری به تقریبا 100 کشور در سراسر جهان انجام داده است.

نخستین کانسرت دولتمند خال‌اُف در سال 1963 در سن 13 سالگی از تلویزیون سراسری شوروی سابق نشر شد. او از سه دهه گذشته از شعرهای «مولوی» در کارهایش استفاده کرده تا این که چند سال قبل نشان طلایی کشور فرانسه را به‌دلیل استفاده از شعرهای مولوی دریافت کرده بود.

آثار خال اف نه تنها در تاجیکستان بلکه در خارج از آن کشور، به ویژه در کشورهای با فرهنگ و زبان مشترک، مانند ایران و افغانستان، دارای جایگاه والایی هستند.

دولتمند همان‌گونه که به موسیقی اصیل تاجیکستان و اشعار مولانا پای بند بوده است، از شعرهای شاعران معاصر نیز استفاده می‌کرده و حتی با ارکسترهای سمفونیک و گروه کر نیز کانسرت داشته است.

گفتنی است که ترانهٔ پارچه معروف «دور مشو دور مشو» از دولتمند خلف برگرفته از اشعار «صائب تبریزی» و «مولانا» بوده است.

همچنین ترانه «شاه پناهم بده» به آهنگسازی «طویجان آتابای نیازی» و شعر از شاعر معاصر ایرانی «محمود حبیبی کسبی» توسط «دولتمند خالف» درباره مدح امام رضا(ع) خوانده شده است که در کشور ایران مورد توجه زیادی قرار گرفته شد.

لازم به ذکر است تیتراژ ابتدایی سریال «شکرانه» که این روزها از شبکه آی فیلم2 درحال نشر می باشد را نیز زنده یاد «دولتمند خال اُف» خوانده بود. 

ستار تورسون

ستار تورسون

«ستار تورسون»، نویسنده تاجیکستان، پنجم جون (ژوئن) مصادف با 15 جوزا (خرداد)، به عمر 77 سالگی در شهر دوشنبه درگذشت.

 او در سال 1946۶ در منطقه بایسون ازبکستان به دنیا آمد و فارغ التحصیل دپارتمان عربی دانشکده شرق شناسی دانشگاه ملی تاجیکستان بود.

تورسون کار خود را با مجله معروف «صدای شرق» آغاز کرد و به مدت بیست سال به عنوان مدیر گروه انشاء و روزنامه نگار، مدیر گروه نثر، معاون سردبیر، سرپرست و سردبیر این مجله فعالیت کرد.

وی سال 1993 به سمت اولین سخنگوی رئیس جمهور تاجیکستان انتخاب شد و در سال های 1994-1997 سردبیر مجله ادبی روسی «پامیر» بود.

«ستار تورسون» به عنوان نویسنده ای شناخته می شود که نبض زمان را به خوبی حس می کرد و رویدادهای مهم زندگی را واقع بینانه و کارشناسانه ارزیابی می کرد. 

وی از سال 1972 به عضویت اتفاق نویسندگان تاجیکستان درآمد و دارنده نشان دولتی «ابوعبدالله رودکی» بود.

صباحت قاسم آوا

صباحت قاسم آوا

«صباحت قاسم آوا» هنرمند مردمی تاجیکستان، عصر روز چهارشنبه 3 جوزا (خرداد) به عمر 72 سالگی در شهر دوشنبه درگذشت. 

«صباحت قاسم آوا» همسر «فرخ قاسموف» بازیگر و کارگردان مشهور تاجیکستان بود که پس از مرگ همسرش اداره تیاتر «أهارون» را بر عهده داشت.

«صباحت قاسم آوا» که در سال 2014 عنوان هنرمند مردمی تاجیکستان را از آن خود کرده بود در تیاتر نقش‌های ماندگاری چون «زلیخا» در نمایشنامه یوسف گمگشته، «کاردلیا» شاه لیر اثر شکسپیر، «دلبر» ملک فریدون فردوسی و ... را ایفا کرد.

وی سابقه حضور در جشنواره های متعددی چون جشنواره جهانی تیاتر در گرجستان (1983)، مسابقات بین المللی «نوروز» و جشنواره تیاتر فجر در ایران را در کارنامه هنری خود داشته است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر